Wekenlang geen drinkwater uit de kraan: "De schappen waren leeg"

Kitty Leibbrand - inwoner Oldenzaal

Het was donderdagavond, 2 september 2021. Waterleidingmaatschappij Vitens stuurt die die avond een mail naar haar klanten in Oldenzaal en Losser. Het water in Oldenzaal en Losser is besmet met een bacterie, er is een kookadvies afgekondigd. In Oldenzaal woont Kitty Leibbrand samen met haar man en twee kinderen. Pas de volgende ochtend krijgt het gezin mee dat er ‘iets’ met het water is.

Kitty Leibbrand, inwoner van Oldenzaal

‘Het water leek gewoon normaal’

“Die ochtend werd ik wakker en zag ik een appje in de buurtapp. Staan allerlei verschillende dingen in en nu ging het over: ‘goh hebben jullie ook bruin water?’ Iets met het dat het water niet goed was. Toen heb ik gecheckt bij de kraan, van hoe zit het? Er kwam gewoon water uit de kraan, dat normaal leek.”

Toch besluit Kitty het water uit voorzorg te koken. Pas later op de dag ziet haar man de mail die Vitens hem heeft gestuurd over de problemen met het drinkwater. De problemen duren langer dan Kitty had gedacht. “Eerst dacht ik, het zal wel zo voorbij zijn. Dat je na een uurtje weer water hebt.” Maar halverwege de dag was er nog geen oplossing. “Ik zat eigenlijk te wachten op het berichtje: het is voorbij. En dat kwam niet. Het bleef heel lang stil.”

Media berichten over water dat niet meer te krijgen is in Oldenzaal

'Alle schappen waren leeg'

Kitty woont samen met haar man en twee kinderen (van toen 11 en 13). En dan zijn het behoorlijk wat liters water die je moet koken. “Ik ben die dag ook nog naar de Albert Heijn gegaan om toch wat flessen water te kopen, voor drinkwater, want het is zo'n gedoe. Maar dat was dus allemaal al uitverkocht. Op dat moment waren alle schappen leeg.” 

Toch maakt Kitty er het beste van, zegt ze met een glimlach. “Ik heb dus toen wat pannen water gekookt om af te koelen, voor als je het nodig hebt dan haal je het daaruit. Het was eigenlijk wel grappig, heel provisorisch. Maar aan het eind van de dag, merkte ik wel: ik zou het wel fijn vinden om te weten hoelang het duurt. En die informatie kwam dus niet.”

Noodpakket

En dat zit toch niet helemaal lekker. “Ik moest wel gelijk denken, Ik had dus zo'n pakket klaar moeten hebben staan. Zo'n noodpakket. Maar dat had ik dus niet.” Toch was er geen paniek bij Kitty. “Ik had geen onveilig gevoel, want je kon gewoon nog water koken. Maar ik vond het wel gek dat ik er zo weinig over hoorde. Na zo'n twee dagen kwam er bericht dat het einde in zicht was. Dat het opgelost was.”

Uiteindelijk blijkt het nog een paar dagen langer te duren, het kookadvies is op 19 september ingetrokken. “Ik dacht wel, je zou een zorginstelling zijn of iemand met een kwetsbare gezondheid. Dan is dit wel heel vervelend. Die kunnen daar echt heel ziek van worden. Voor die mensen is het wel meer beangstigend dan voor een gezond gezin. En het was anders geweest als je écht geen water meer had. Dat heb ik me wel bedacht. Nu kon je gewoon ook nog de wc doorspoelen. Het zijn toch je basisvoorzieningen waar je van uitgaat dat ze er altijd zijn. “

Kitty Leibbrand pakt een glas water

Het kan een keertje misgaan

Ook bij de uitval van andere vitale voorzieningen, zoals elektriciteit en gas, kan een noodpakket handig zijn, denkt Kitty. “Vooral van elektriciteit, daar zijn we echt wel afhankelijk van.” De gebeurtenissen in Oldenzaal hebben Kitty wel aan het denken gezet. “Als het er altijd is, dan is het zo gewoon. Voor de bewustwording is het dan eigenlijk wel goed dat zoiets een keertje gebeurd. Dat mensen weten, het kán een keertje misgaan. En dat ze dan toch een noodpakket in huis halen."

Wil je wat er naast water nog meer in zo'n noodpakket kan zitten? Je leest er meer over op de pagina over noodpakketten.

Zorg voor een noodpakket